DEL 2.-
DET ANDLIGA I SPECIFIK
( Enligt
bibliska skrifter och författarens personliga erfarenhet )
När man
granskar bibeln krävs det en särskild guide för
att kunna lyckas med att gripa tag i budskapet som dessa gamla skrifter
innehåller. Om detta återkommer vi senare strax innan vi tar upp det första
kapitel av gamla testamentet. Man fattar väldigt lite om inte någon hjälpare, tolk eller liknande, vägleder oss
bland orden och meningarna till något begripligt, möjligt att assimilera,
förståeligt och informationsgivande.
Den hjälparen kan inte vara vårt eget förstånd,
för upplysningar och formen att framföra den, är inte av filosofisk disposition utan av ren andlig inspiration. Hjälparen måste då vara andlig.
Vi har redan
förklarat att vi också är andliga, fast den del av oss är egentligen ”död”.
Den måste
väckas till liv, fast inte enbart till vårt personliga liv ( själ ), utan till det allomfattande Livet. Varför det är så och hur vi kan lösa
detta problem ska vi försöka svara på i de närmaste raderna.
Via den
mänskliga historien kan man se från tidigt stadiet att våra förfäder, varje
gång de assimilerade nya kunskaper, försökte kodifiera dessa informations bitar
på sådant sätt att endast ett fåtal utvalda kunde tolka dem och utnyttja dem.
Detta
berodde på att det från början har funnits olika tendenser eller avsikter bland
oss människor, i enlighet med den mångsidiga potentialen som den varelsen vi är
bär med sig.
Alltid har
funnits gott om bedragare och respektlösa individer som kränker till och med
det mest heliga, enbart med avsikten
att tjäna pengar på bekostnad av de människor som står i behov av tröst och
vägledning inför livets omständigheter.
I denna
kontext, att kunna räkna med väl insatta andliga
rådgivare har det varit en sällan upplevd företeelse. Det mest
vanliga är att träffa förkunnare som är magnifika på att citera olika delar av skrifterna, men som på intet
sätt kan med sina egna ord förklara för sig själva och för andra, det mest
väsentliga budskapet som de här skrifterna innehåller. Detta beror på att förbindelseelementet för att kunna hämta
information från skrifterna inte är varken ord eller
tankar, utan anden. Visst kan man läsa dem, fast man inte
fattar texternas avsikt och sammanhang, om inte samma ande som hjälpte till att utforma dessa
skrifter infinner sig hos den person som läser dem.
Även om de
skrifter som ingår i bibeln betraktas som andliga
uppenbarelser, finns det gott om andlig
verksamhet som inte stödjer sig på dessa skrifter. Sådan aktivitet
har förekommit i alla tider, har sin egen tradition och sina egna syften. Vi
erkänner att vi inte fokuserar oss på det område, eftersom vi inte har den minsta
aning om denna verksamhet, vi har ingen erfarenhet alls om dess
tillvägagångssätt, och vi står direkt förbundna med ”Andarnas Fader”, och i enlighet med Jesus från Nasarets förkunnelse om Guds Rike.
Det här är
nödvändigt att tillkännage detta, därför att den oenighet som karakteriserar
det som kallas för ”religion”, och som
också avspeglas i den sekulariserade delen av samhället i övrigt, beror helt
och hållet på att vi inte stödjer oss på samma grund. Inte bara när det handlar om tillit utan även
i det praktiska. Detta kommer vi att ta upp under behandlingen av ”Visdomens bok” lite senare.
Hela den
mänskliga historien kan kort sammanfattas som den ständiga kamp de gamla
religionerna talar om mellan "ljusets söner"
och "mörkrets söner", det som också kallas för "det goda" och "det onda",
fast för oss är det väldigt svårt att skilja på dem, eftersom vi själva står
mitt i spelet.
För att ha
en bättre insikt om den här problematiken är det aktuellt att granska vissa
termer, från historisk synpunkt för att
få riktig grepp på denna gåta.
Från
"Nationalencyklopedin" .1990:
Demon :
“Ond ande, särskilt i judisk, kristen och islamisk tradition. Det grekiska
dai'mön avser ursprungligen en opersonlig ande eller ödesmakt men också, liksom
latinets genius, en persons eller lokals skyddsväsen. Diminutiven daimonion
åsyftar företrädesvis ett lägre andeväsen, med tiden oftast ett ont sådant.
Demonerna i tidig kristen tradition uppträder oftast som kollektiv, t.ex. som
"onda andar" i Nya Testamentet
(1917 års övers.; NT 1981 har "demoner")
samt som jinner bland araberna och som pretas i Indien. Ibland talas om en
"demonernas furste", såsom
Beelsebul, Satan eller Iblis. Ofta har demoner förknippats med besatthet,
sjukdomar, plågor och dödsrike.
I Gamla
Testamentet liksom bland judar och kristna har andra folks gudar ofta uppfattas
som demoner. En motsvarighet finns vid andra religiösa konflikter eller vid
religionsskiften, då föregående religions gudar omtolkas till farliga makter;
på indoiranskt område demoniserades sålunda asuras i Indien och daevas i
Iran."
Djävul (av
lat. dia'bolus, av grek. dia'bolos eg. "förtalare",
"anklagare", av diaba'llö
"förtala")
“I kristendomen benämning på den onda makt som är Guds
motståndare i världen.
Ordet
diabolos används i Septuaginta (grekisk översättning av Gamla Testamentet) för
Hebr. sata'n som betyder "åklagare";
i några fall (Job 1-2,Sak. 3:14) anklagar denne just människor inför Gud. En enda gång (1 Krön. 21:1) används ordet
om en makt som anstiftar ont. I judendomen efter babyloniska fångenskapen
utvecklades tron på en ond makt med olika namn, t.ex. Mastema och Belial. Nya
testamentet använder både "djävul"
och "Satan" som benämning på
denna makt; den identifieras dessutom med syndafalls berättelsens orm som
förde in synden i världen. Den onda makten kallas också Beelsebul, de onda andarnas furste". Det
var Satan som "frestade" Jesus, dvs. satte honom på prov, efter dopet
(Matt. 4,Mark 1,Luk. 4). Han är "denna
världens furste", kyrkans och de kristnas ständige motståndare
och frestare; utan Kristus är
människan utlämnad i hans våld. I den sista striden skall han besegras och
kastas i avgrunden (Upp.12:9,20:2-3).
I den tidiga
kristna teologin spelar tanken på djävulen en viktig roll, och Kristus
framställs som hans besegrare. I anslutning till Jes. 14:12 uppfattade man
djävulen som en fallen ängel (Lucifer).
De som
skulle döpas fick genomgå exorcismen; före dopet skulle de avsvärja sig
djävulen och hans förförelser. I folklig tro spelade onda andar (demoner) ofta en större roll än djävulen
själv."
"Inom
islam kallas djävulen Iblis (arab. av diabolos) eller Shaitan (Satan).Tron på
onda
andemakter förekommer även i många andra religioner."
Det finns
inte något som irriterar oss så mycket som det onda,
och därför har detta stort inflytande i vår personliga disposition att prata om
religion, Gud,
änglar, andar, osv.
För det
mesta är det onda, döden, sjukdomar och katastrofer, mm., den första anledningen
till att inte bli intresserad eller motiverad för att delta i något samtal om
det andliga.
Det finns
flera skäl men i princip är den här specifika problematiken den mest svåra att
undanröja inom oss själva för att känna lust eller vilja att uppfatta eller
förnimma allt det som verkar vara så invecklat.
Det är inte
något nytt. Man har försök på många olika sätt under alla tider och överallt i
världen ”tolka” det som sker i naturen och inom oss, med det som våra tidigare
generationer överlämnade som facit till oss som utgångspunkt, i en väldigt lång
kedja som sträcker sig ända fram till nu.
I alla dessa
tolkningar finns det gemensamma punkter under begrundan av universum,
verkligheten, livet i sitt nuvarande tillstånd.
En av dessa
punkter handlar om två stora krafter som kämpar mot varandra i syfte att
härska, framför allt över hela mänskligheten och planeten vi vistas på.
Även från
”Nationalencyklopedin”:
Dualism (av
lat. dua'lis "som har med två att göra", av lat. du'o
"två"), uppfattning som räknar med två skilda grundprinciper.
1.- Inom filosofin: ontologisk teori beträffande universums byggstenar som
innebär att dessa är av två skilda slag, andliga
och materiella, och att ingen av dem kan reduceras till den andra.
Det materiella (fysiska) och det andliga (psykiska) är två grundkategorier i försöken att
förstå och förklara universum. Descartes filosofi är dualistisk i denna mening,
i motsats till exempelvis Demokritos atomlära, som är monistisk i den mening
att den bara räknar med byggstenar eller substanser av ett slag, nämligen
atomerna. Descartes teori skiljer sig också från pluralistiska teorier som
räknar med en mångfald olika typer av substanser.
2.- Inom religionsvetenskapen: en åskådning som
räknar med att tillvaron består av två komponenter eller styrs av två makter,
som kan komplettera varandra (komplementär dualism) eller ligga i strid med
varandra, varvid de i allmänhet bestäms som god resp. ond (antagonistisk
dualism). Inom religionerna förekommer också varianter av en filosofisk
dualism. Motsatsen är monism, enligt vilken allt existerande tänks utgöra en
enhet.
Ett
klassiskt exempel på komplementär dualism är den gamla kinesiska religionen som
räknar med två grundprinciper, yang och yin, det manliga, ljusa och varma resp.
det kvinnliga, mörka och kalla. Samspelet mellan dessa båda är tian dao,
"himlens väg", men det rör sig här inte om strid utan om samverkan.
Inom indisk
religion och filosofi uppfattas en dualistisk motsättning mellan det sanna
varat (som är atman-brahman) och sinnevärlden ( mayas slöja som hindrar
människan från den sanna insikten). Medan Shankaras advaitavedanta är monistisk
och betraktar verkligheten som hel och odelbar, modifierar Ramanuja monismen till
en form av filosofisk dualism så till vida som sinnesvärlden ses som en del
eller form av det sanna varat. Ren dualism, dvaita, representeras av senare
indiska religionslärare.
Den
antagonistiska dualism finner vi mest utpräglad inom den iranska zoroastrismen.
Enligt denna befinner sig den gode Ahura Mazda och den onde Angra Mainyu i
strid med varandra. Den onde guden gör en "inbrytning" i den godes
värld, och "blandningen" av gott och ont är ett faktum. Dock skall
den goda makten segra till sist, varvid dualismen upphävs. En mera spekulativ
riktning låter de båda födas som tvillingar ur den personifierade Tiden,
Zurvan.
Mandeismen
och manikeismen - båda iransk påverkade - uppvisar likaså en antagonistisk
dualism. Enligt mandeismen fanns det från början en ljusets och en mörkrets
värld, men ljusvärlden angreps av mörkrets makter, och världen skapades för att
mörkret skulle försvagas genom att blandas med ljuspartiklar och till sist
besegras genom dessas befrielse. Också manikeismen uppfattar vår värld som en
blandning av ljus och mörker; målet är ljuselementens befrielse.
Inom den
gnosticism som framträdde i Medelhavsvärlden i början av vår tidräkning
förklaras det onda som en degeneration eller ett fall inom en från början god
värld (pleroma), som delvis fångats i materien. Målet är andens återvändande
till pleroma.
Den
judisk-kristna formen av gnosticism företer en mindre markerad dualism än de
iranskt påverkade formerna.
Judendomen
och kristendomen företer båda dualistiska drag men är i grunden monistiska, eftersom
den ende Guden ses som alltings
ursprung. Det onda är inte en grundprincip i tillvaron utan har tillkommit
genom ett syndafall (bland änglarna eller människor). Det väcker frågan i vad
mån Gud är ansvarig för det onda i
världen, det s.k. teodicéproblemet.
Tanken på en
från Gud skild, ond makt spelar inom
judendomen en underordnad roll. En antagonistisk dualism - troligen iransk
inspirerad - möter i Dödahavsrullarna. Gud har
skapat två andar, ljusets och mörkrets ande, och de båda strider om herraväldet
bland människorna. Till sist skall dock mörkrets ande besegras och
enheten därmed återställas. Gnosticerande föreställningar om att den gudomliga
Shekina ("Närvaron") har
hamnat i ondskans våld och måste befrias möter inom kabbalistiska riktningar och
i chassidismen.
Inom den
tidiga kristendomen bröt sig monistiska och dualistiska tendenser mot varandra.
Origenes lärde att allt (också djävulen) har utgått från Gud, och att allt
därför skall återvända till honom. Mot Origenes fastställdes som den förhärskande
uppfattningen att djävulen visserligen är en av Gud skapad ängel som fallit,
men att han aldrig kan bli frälst: djävulen, demonerna och helvetet skall bestå
för evigt men kommer att efter yttersta domen existera isolerade och
oskadliggjorda.
Dualismen
inom religionen kan ses som ett försök att förena tron på en Gud med insikten
om det ondas realitet. Inför den logiska svårigheten att förena Guds godhet och
allmakt har vissa teologer under 1900-talet (bl.a. Gustaf Aulén) tillgripit en
antagonistisk dualism som förklaringsgrund. Gud är inte allsmäktige men strider
mot det onda i världen och kommer till slut att segra. Vad det onda i så fall
kommer ifrån lämnas i allmänhet som en öppen fråga."
Vid denna
tidpunkt vi lever i, bör vi vara mest nyfikna på dessa ord som hänsyftar till
själva problematikens upplösning än på
alla andra detaljer.
Det finns
inte någon anledning att längre tvivla på tidens inverkan i våra mänskliga relationer,
eller inte känna igen i oss själva, den kontinuerliga kampen om viljan att göra
eller inte göra, antingen på det ena eller det andra sättet.
Att det
finns mängder av osynliga krafter som påverkar oss
och naturen är inte heller
något som vi inte är medvetna om efter alla forskningar och experiment på
diverse områden.
Det enda som
våra forskare aldrig har kunnat undersöka, och som fördenskull kvarstår som ”en okänd sfär”, är den andliga dimensionen. Konstigt nog är det på detta område
allt kommer att avgöras i sinom tid, enligt de flesta traditioner som behandlar
och förklarar på olika sätt, verkligheten vi lever i.
Kanske har
det fördenskull alltid funnits en sorts gräns eller skiljelinje mellan vetenskapens alla grenar ( den mänskliga strävan att samla kunskap på egen hand
), och den andliga verksamheten, som
står för livets visdom och vetskap.
Därför
kommer det kanske aldrig att bli någon sort samarbete dem emellan, och till
slut är det den mäktigaste som kommer att fullständigt besegra den andre.
Låter det
konstigt?
Är det inte
något av det slag som gav upphov till den här nuvarande situationen vi är mitt
uppe i?.
Det finns
gott om skrifter som pekar på en tid då frågorna ska besvaras i praktiska termer. En tid då allt som varit dolt
kommer fram i ljuset, som ett sätt att få slut på spekulationer, lögner och
bedrägerier.
Den tiden
väntas med spänning på många olika håll världen över, många andra, som vi till
exempel, har redan nu börjat beskåda fullbordan av
dessa tidiga berättelser, och har redan tagit parti för sanningen i
alla avseenden emot lögner och falskhet.
De tre
första berättelserna av de skrifter som vi strax ska undersöka, innehåller de
mest grundliga informationer vi behöver för att placera vår ämnesuppgift i
direkt relation till den bibliska kontexten, trots att dessa skrifter är de
mest svåra att överblicka och assimilera, för dess beslöjade litterära
struktur.
Den
viktigaste anledningen vi har för att sammanknyta detta material med vårt
arbete med det andliga, är
uppgifterna om de mänskliga resurser som
läggs fram i tredje kapitlet, i den känsliga berättelsen som utspelas i Edens lustgård.
Eftersom vi
själva har fått en hel del erfarenheter under vägledning av Sanningens Ande, som vi ska granska ingående
med hjälp av Johannesevangeliet, kommer
våra kommentarer till dessa skrifter att vara en aning avvikande från de
sedvanliga, och våra hänvisningar mer relaterade till denna tid vi lever i än
till något annat.
Vi kunde
gärna översätta detta dokument till språket och vokabulär som vi brukar just nu, men tyvärr har vi ont om
tid och resurser. Därför har vi valt den modernaste versionen som finns
åtkomlig, och vi beklagar mycket att den inte finns på svenska.
Den är
:"The New Jerusalem Bible", study edition 1994 års upplaga.
(T.N.J.B.)
Innan vi
börjar granskningen av det första kapitlet ska vi tillägga att författaren till
denna essä åtar sig uppgiften att vägleda och
hjälpa dem som ska följa efter denna revidering av bibliskt material, i
enlighet med den personliga erfarenhet han har inom den andliga verksamheten, tack vore ”Mannen från Nasarets” förkunnelse och
förverkligande av ”Guds rike”.
Det enda
bevis som ska intyga tillåtelsen för att kunna göra det, vilar i antalet nya
upplysningar som författaren ska lägga fram, och sambandet mellan dessa och
nuet.
Nästa: Genesis
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar