5.- Evolutionsteorin.
Som ett sätt
att rättfärdiga våra mänskliga
resonemangsstrukturer, har det blivit en trend att komma fram med
den ena efter den andra teorin, för att
bestyrka med hjälp av dem, det som enskilda individer eller en hel generation
har lyckats bli medvetna om i hela verkligheten vi deltar i.
Vi glömmer
med detta, avsiktligt eller ej, att redan långt innan vi föddes hade många
andra likasinnade kommit fram till det fullständiga igenkännandet av livet i
övrigt, fast det var inte tillräckligt i alla fall, för att förändra historiens
gång och människans mognad.
Det kan vara
mycket möjligt att våra förfäder för länge sedan visste med mycket större
precision om allt detta som vi, med hjälp av alla experiment och alla sorters
resonemang har vi kommit på nuförtiden.
Ändå har vi
fortfarande den envisa attityden att inte acceptera det som vi själva inte
fattar eller kommer underfund med. Det bästa exempel på detta gäller de
erfarenheter som specifika människor i alla tider har haft, och som har givit
anledning till att betrakta verkligheten som
en planlagd verksam aktivitet som styrs med kunnande och omsorg.
Det här
ställer oss inför det permanenta valet mellan att anförtro oss, inte bara till
våra egna slutsatser utan även till andras, eller bli påverkade, avsiktligt
eller ej, av våra egna eller andras resonemangsstrukturer.
Exempel på
detta har vi i den så kallade "Evolutionsteorin"
som har tolkas på flera olika sätt.
Från
"Nationalencyklopedin"-1996:
Utvecklingslära:
"Benämning på teorier och föreställningar om
att naturen och människan genomgått en ständig utveckling. Detta kan avse rent
biologiska förhållanden och anknyter då till Darwins teori om arternas
utveckling inom växt och djurvärlden.
Termen
används också i överförd mening inom andra områden, t.ex. i
samhällsbeskrivningar och politisk debatt.
Historiskt
sett börjar man på allvar tala om arternas föränderlighet först under
1700-talets senare del.
Linné och
hans samtida utgick från tanken att arterna varit konstanta sedan skapelsen,
även om vissa tvivel gjorde sig gällande. Linnés motståndare Buffon hävdade att
inte bara jorden utan i viss mån även djurvärlden genomgått en utveckling.
Erasmus Darwin, Charles Darwins farfar, ansåg att arterna förändrats genom
någon inneboende kraft, en föreställning som i olika skepnader skulle återkomma
under romantiken.
Olika slags
utvecklingsteorier fanns således före Darwin. Särskilt framträdande blev JB. de
Lamarck, som framförde sin teori i "Philosophie zoologique"(1809).
Han antog
att organismerna hade en inneboende drivkraft eller känsla som strävade efter
att åstadkomma en balans med omgivningen. Denna anpassning till naturen
innebar att organ eller lemmar som användes flitigt utvecklades, medan de som
användes sällan blev tillbakabildade.
De
förvärvade egenskaperna ärvdes till nästa avkomma, och på så sätt förändrades
arten.
Med Darwin
förändrades läget. Han hade tagit intryck av Charles Lyells beskrivning av den
geologiska utvecklingen som en mycket långsam och utdragen process med
ständiga, små förändringar; under en lång tidrymd kunde sådana förändringar bli
avsevärda.
När Darwin
tillämpade detta synsätt på det biologiska området, tyckte han sig kunna
konstatera att arterna så småningom hade förändrats så kraftigt att man kunde
tala om nya arter. Nyckeln i denna process var det naturliga urvalet, dvs. i
kampen för tillvaron överlevde den som var bäst anpassad till en viss miljö.
Individens
anlag överfördes till avkomman, och efter många generationer var hela arten
bättre anpassad. Darwin menade i motsats till romantikerna att utvecklingen
inte styrdes av någon inre kraft utan genom slumpvisa förändringar, där de
egenskaper som visat sig mest konkurrenskraftiga i den aktuella miljön fördes vidare.
Denna tanke, som tycktes föra fram slumpen som styrfaktor, var svår att smälta
för teologer och idealister, som utgick från en gudomlig skapelse och konstanta
arter. Darwin ansåg också att levande arter utvecklats ur tidigare arter, s.k.
härstamningslära eller descendensteori. Allt detta gav upphov till häftiga
diskussioner under 1800-talets andra hälft.
Samtidigt med Darwin framlade Alfred Wallace en mycket likartad teori om
biologisk utveckling. Dessutom uppträdde en rad samhällsfilosofer med olika
utvecklingsteorier. I sin positivistiska filosofi framställde Auguste Comte
mänsklighetens utveckling som en naturlag, vilket bidrog till tidens
framstegstro. Herbert Spencer såg samhället som en organism och menade att dess
naturliga processer skulle få ha sin gång utan att staten skulle gå in och
störa utvecklingen.
Tillämpningen
av ett sådant biologiskt synsätt på samhället kunde drivas ännu längre och leda
till en socialdarwinism som menade att människostammen blev starkare om vi lät
svaga och sjuka gå under. Liknande tankegångar, främst om den vita rasens
överlägsenhet, låg bakom den västerländska kolonisationens program. I modern
sociobiologi anses att biologiska processer i hög grad styr, eller bör
uppfattas som modeller för, mänskligt handlande.
Även i
antropologiska beskrivningar tillämpas ofta olika former av
utvecklingsmodeller."
Om vi tar en
snabb granskning på den här ”läran”, (vetenskapsgren) kommer vi fram till följande anmärkningar :
2.- Denna
lära avspeglar ett imponerande missnöje med de diffusa förklaringar om
universums ursprung som de religiösa kretsarna alltid har gjort gällande. Dessa
yttringar är inget annat än fattiga formuleringar och tolkningar av skriftliga dokument, som betraktas
som ”heliga” och som inte går att ställa
under debatt, eller tolka på ett annat sätt än det som ledarskapet
rekommenderar.
3.- Som
alternativ integreras på detta vis tillgängliga uppgifter, i första hand av
religiös karaktär in i det allmänna vardagslivet.
Man hittar
sällan en vetenskapsman som inte ser i bibelns ”Genesis”
en symbolisk berättelse av det händelseförloppet som betraktas som ”skapelse”, å ena sidan, och ”evolution” å den andra.
4.- Den
mest svaga punkten av hela lärans resonemangsstruktur är avsaknad av en
styrande drivkraft som övervakar, rakt över hela vägen, de olika stadium som de
olika organismer går igenom.
Man skulle
mycket väl kunna ”tänka sig” , att
anledningen till det är den olust att återigen hamna i symbolernas labyrint
eller att på detta vis markera distans till påståendet om en ”Guds” existens och universums skapare. ”Någon” som nästan alla människor inte känner
till.
Med andra
ord; man skulle kunna sammanfatta huvudtanken som driver fram den här
evolutionsargumenteringen i detta resonemang : ”allt existerandet är konsekvens
av en kontinuerlig tillväxt som startade från den minsta lilla enkla cellen,
via mängder av tillfälligheter, ända fram till dem mest komplicerade, kända
eller inte, under ett fasansfullt långt tidsskede. Alltså,
det finns ingen ”Gud”, ingen person eller väsen som driver fram sin
vilja i universum och som kan hejda dess fortgång, eftersom det är främst
omständigheterna eller konjunkturer som styr förhållandena i de levande
organismers livstid och livsvillkor”.
Det här är
inget annat än en formell deklaration av tillvaron som en ”öppen fråga” eller
”fri access” till allt möjligt. Om allt styrs av slumpen eller
tillfälligheterna, så gäller det att skaffa fram förhållanden som ska leda till
det som vi människor vill nå. På detta vis rättfärdigar man alla sorters
resonemang och handlingar som dessa åstadkommer. Detta fenomen avspeglas
tydligt, först och främst i de sociopolitiskekonomiska grunder som det moderna
samhället vilar på. Det kommer vi att undersöka djupare längre fram.
5.- Som
ett slag kompensation kommer man med ”slumpen som
styrfaktor”. Slumpen
betyder : tillfällighet, tur, chans, koincidens, mm.
Det är
väldigt svårt att ta för givet ordet ”slumpen”
som om man menar att hela ”processen”,
som vi kallar det hela för, är oförutsedda eller plötsliga sekvenser som hela
tiden bildar mer och mer sammansatta mönster. Och detta, för det enkla sättet
att det finns helt öppna vägar för att ta sig fram till det.
Det är mest
rimligt att känna igen en strävan att betona den motsatta bilden av skapande
verksamhet som framställs inom ”religion”.
Inte en magisk eller trolldoms akt, utan
en arbetsam eller aktiv utvidgning som till slut sträcker sig ända upp till
väsendet människan, via avklarade förberedande stadium.
I så fall
handlar det inte om tillfällighet utan om
kausalitet.
6.- Härstamningslära ingår också i den fria tolkningen av religiösa skrifter, som i sig inte hade för avsikt, på den tiden de skrevs, att redogöra med ”vetenskapliga termer” vad som egentligen hände, eller hur gick det till, steg för steg, mm.
Att vi
människor härstammar från aporna är ett slag i ansiktet på alla dem som ser ”Guds” tillvägagångssätt som rent trolleri, magi
eller liknande.
Längre fram
kommer vi också att fördjupa oss i de här punkterna, till dess vill vi tillägga
att tack vare sådana ifrågasättande attityder har vi kommit in på helt nya
synsätt om omvärlden och oss själva, som på alla möjliga vis är i sig
revolutionerande och i hel harmoni med ”Guds”
avsikter, som vi också ska hantera i sinom tid.
7.- Anpassningen av biologiska mönster till våra samhällsstrukturer är ett mycket känsligt kapitel. Ändå har man försökt att ge sig in på samhällsexperiment med mycket deprimerande resultat. Detta millennium har åskådat de mest brutala, grimma och meningslösa erfarenheter, på grund av spridningen av sådana argumenteringar.
8.- Det moderna samhället kännetecknas av nästan totalt avsaknad av stabilitet, som en följd av diverse anpassningsförsök som har satts i verket under de sista decennier, i avsikt att verifiera något som vi kunde kalla för:
”den mänskliga överlevnadens styrkedemonstration”.
Om man använder sig av uttrycket ”det är endast de starka som överlever”, så är en självklarhet att de flesta vill känna sig delaktiga bland dem starka, och detta framkallar en ny ”vilda västerns period” över hela världen, med respektive konsekvenser.
För att
vidare undersöka begreppet "utveckling",
som enligt ordlistan skulle betyda:"förbättring",
"prestation", "klargörande", ”framsteg”, ska vi nu ta en
titt på en annan revolutionerande människa som efter en lång tids forskning och
arbete på det här området, omsatt sina
synpunkter i boken "Fenomenet Människan".
Han heter Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955), präst,
geolog, paleontolog, teolog och filosof.
Kärleken som energi sida 213-216.- (som styrfaktor menar han)
“Vanligen
sysslar vi bara med den känslomässiga sidan av kärleken med de fröjder och
lidanden som den orsakar oss, och vilket raffinemang har inte slösats på att
analysera allt som hör dit!
Här ska jag
emellertid studera kärleken i dess naturliga dynamik och i dess betydelse för
evolutionen för att på så sätt förklara de sista faserna i fenomenet människan.
Betraktad i
sin fulla biologiska realitet är kärleken ( dvs., ett väsens affinitet med ett
annat ) ingalunda begränsad bara till människorna. Den är någonting som
utmärker allt liv och kombineras på olika sätt och i olika grad med alla de
gestalter, i vilka den organiska materien successivt framträder. Hos de oss
ännu ganska närstående däggdjuren känner vi lätt igen den i dess skilda
uttrycksformer: sexuell lidelse, faders- eller modersinstinkt, gruppsolidaritet
etc.
Längre bort,
dvs. längre ner på livsträdet, är analogierna mindre klara. De suddas ut, tills
de slutligen knappast kan urskiljas. Men här måste jag upprepa, vad jag redan
tidigare har sagt om " tingens inre sida ". Om det inte redan hos
molekylen -i otroligt rudimentär form visserligen, men ändå som en antydan
fanns en benägenhet att ingå förening, så skulle kärlekens framträdande också
på en högre nivå, i dess mänskliga form, vara fysiskt omöjligt. I princip måste
vi anta att den, i varje fall i ett begynnelsestadium finns med i allt varande
- eftersom vi otvivelaktigt kan konstatera dess närvaro hos oss själva. (M)
Och när vi
runt omkring oss iakttar den stigande vågen av medvetande som förenar sig, så
ser vi att den faktiskt inte saknas någonstans. Redan Platon kände till detta
och gav det odödliga uttryck i sina dialoger. Senare har medeltidens filosofi
med tänkare sådana som Nicolaus av Cusa fackmässigt behandlat samma tanke.
Under kärlekens krafter är det världens fragment som söker sig till varandra,
på det att världen må bli till. Detta är ingen liknelse - och mycket mer än
bara poesi. Den må vara kraft eller krökthet, den universella kropparnas
gravitation som frapperar oss så starkt är bara frånsidan eller skuggan av det
som verkligen driver naturen. För att upptäcka den kosmiska energikällan, måste
man, om tingen har en inre sida, gå till den inre, radikala zon som är de
andliga attraktionskrafternas.
Kärleken i
alla dess schatteringar är ingenting annat och ingenting mindre än det mer
eller mindre direkta spår, som universums psykiska konvergens mot sig själv
avsätter i elementets hjärta.
Och detta är
kanske, om jag inte tar fel, det ljussken som kan hjälpa oss till en klarare
överblick."
Vi
kunde citera väldigt mycket av Pierre Teilhard de Chardins skriftliga arbetet,
och nämna många andra människor som har varit aktiva i det permanenta sökandet
efter sanningen, fast det verkar som att ju mera aspekter man omfattar, desto
svårare blir det att tillfredsställa det språkliga, och följaktligen även
tankeverksamheten. Därför har man skapat, bl.a., hela detta paket med
elektroniskt databaserade redskap för att kunna sammanställa information och
kunna använda den till att förverkliga våra önskemål.
Den
kolossala komplexiteten som vi är inneslutna i, envisas vi att ”förstå” in i detalj, för att göra bruk av den som
vi behagar.
Allt vårt
kunnande och alla våra krafter som den sista tiden bevittnat, syns vara en
tendens att utmana och förstöra allt det som redan existerar, som ett
instinktivt tecken på övermod, otrygghet och osäkerhet.
Det är inte
så konstigt att allt det här ostabila som karakteriserade hela 1900-talet
oroar.
Ordet
"utveckling" står också för: "progress",
dvs.: ”förbättring”, ”fulländning”, ord som man väldigt ofta
använder inom det s.k. religion som är den följande arbetspunkten vi ska ägna
oss att utreda, eftersom vi rör detta begrepp flera gånger.
Innan vi
lämnar det här avsnittet vill vi poängtera det faktum att inte bara evolutions
teorin har skakat mänskligheten under förra seklet.
Det finns
flera andra som bidrar till att man inte länge kan vara absolut säker på
någonting.
Bland dessa andra teorier hittar vi: materialismen,
relativitet och “Big bangs“ teorin som
de mest inflytelserika och praktiskt utnyttjade i våra mänskliga relationer.
Inget av dem berör begreppet ande,
snarare tvärtom. Alla liksom evolutionsteorin, förhåller sig till den synliga
sidan av tingens väsen, eller åtminstone åtkomliga till utforskning och
bearbetning.
Det andliga faktumet har genier och vetenskapsmän
förkastat, inte därför att det är för lätt utan därför att de aldrig har varit medvetna om detta ämne.
Nästa: Religion-Gud-Anden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar