2.- Salomons visdom.
I denna
skrift framställs visdomen som en andlig företeelse, en av Guds egenskaper som vi människor har möjlighet att mottaga, i olika
mängder, till olika ändamål och som en perfekt komplement till våra personliga
resurser.
Det vi kort
och gott menar är att, eftersom det handlar om en andlig
gåva och en andlig företeelse,
mottas den via andning, respiration eller andetag, i en takt som måste
vara gemensam för både den som sänder - Gud -,
och den som mottar den, d.v.s.: människan.
Detta
innebär en viss kännedom om den andliga verksamheten
, dvs., en preliminär vetskap om ämnet som baseras på både personliga erfarenheter
såväl som på inhämtade upplysningar.
Till vår
hjälp har vi fördenskull bland mycket annat material, denna skrift som vi nu
kommer att undersöka i sina mest relevanta delar, Visdomens
bok.
Enligt den
lilla kännedomen man har om denna skrift, förefaller det som om den skrevs på
grekiska, före Jesus från Nasarets tid,
fast mycket tyder på att i så fall var det en ren översättning från gamla
hebreiska traditioner, muntliga och skrivna, som når ända upp till konung Salomo, välkänd över hela jorden just
precis för den stora visdom han
utstrålade.
En av de
mest utmärkande drag som visdomen bär med sig är ”understanding”
= förståelse, uppfattning och
uppskattning av allt möjligt, dvs., medvetande,
såsom vi har förtydligat detta ord redan och som vi kommer att hantera ännu
djupare senare.
Vi har valt
de mest relevanta delar av denna skrift, som vi anser har en viss konsonans med
våra egna kommentarer om den andliga verksamheten,
och som styrker den insikten vi har om verkligheten som en livlig process som ska leda oss fram till något
helt annorlunda än det som vi försöker åstadkomma alldeles själva, mycket
finare förstås och med anden som styrfaktor.
I: Visdom och det mänskliga ödet.
Om att söka Gud och förkasta ondskan.
Att översätta sådana skrifter till det brukliga språket vi använder oss av idag, är ett kolossalt jobb som inte går att klara utan anmärkningar. Ändå är det ytterst väsentligt att närma oss så mycket som det går till det rena budskapet som här finns, därför att det handlar om fundamentala informationsbitar som länkar oss på ett grundligt vis med sfären, som vi annars inte har någon chans att nå, dvs., den andliga. Vi kan fritt översätta denna text på följande vis:
"Håll er till, eller fäst er vid den raka vägen - integritet, utan att vara dubbelsidigt ni som bestämmer här på jorden, var verkligen benägna att ha Gud i åtanke och sök honom med enkelhet; för han kommer att bli upptäck för dem som inte sätter honom på prov; självmant kommer han att uppenbara sig till dem som inte misstro honom, eller tvivlar på hans existens."
Så enkelt är
det.
Det krävs
inte mer än denna specifika livsattityd för att kunna konstatera och erfara Gud, sanningen och
den andliga verksamheten.
Detta kan
man kalla för grundförutsättning.
Det är inte
en omöjlighet för oss, fast det är svårt, utan tvekan, om man tänker på så
mycket frihet vi har till godo för att själva kunna avgöra om vi satsar på det
eller inte.
Redan här
märker man författarens djupa önskan att kunna hjälpa människorna på ett
effektivt sätt genom att dra parallellen mellan: det
som är och det som vi inbillar oss att
det är.
"Inadekvata
tankar, i alla händelser, för isär människor från
Gud, och kunnande när den används för
att experimentera, konfunderar de dumma.
Visdomen tar aldrig i besittning en
felande själ, inte heller stannar i en kropp som är förslavad till trakasserier; eftersom undervisningens
helige ande undviker falskhet, smyger bort sig från korkade resonemangen, drar bort sig från ovan praktik."
Här har vi
en passande tidpunkt för att överväga våra mänskliga
resurser, som så oftast definieras som: kropp
och själ.
Lägg märke
till:´tar aldrig i besittning en
felande själ´ som en
klar indikation på att det handlar om något som
kommer in i oss, utifrån, för
att åstadkomma någon verkan, inte bara i vårt psyke
utan i hela jaget.
Det
viktigaste av detta citat, anser vi, är uttrycket: ” the holy spirit of instruction”, som vi har översatt som: ”undervisningens helige ande”.
Hela denna
skrift bygger på författarens upplevelse av en andlig
gåva som fungerar ren praktisk som vägledare,
rådgivare, undervisare,
instruktör, hjälpare.
Att den kallas för helig ande betyder,
som själva ordet antyder, att det är en kraft som är annorlunda, icke vanlig,
utomordentlig, av högre kvalitet, vilket i sig möjliggör en bättre undervisning
än den som man vanligtvis skulle få tillgång till.
Med hjälp av
de följande texterna ska vi försöka förklara mer ingående allt detta, och
samtidigt få tillgång till en bättre utsikt över det
andliga faktumet.
1 : 8-15.-
"Visdomen är en vänskaplig ande avsedd till mänskligheten, även om den inte kommer att låta en
lögnares ord bli ostraffad; ty Gud uppmärksammar
det mest intima ( Anden ) och noggrant granskar hjärtan och lyssnar på varenda ord.
För Guds ande fylls hela jorden och den som håller ihop alltsammans är
medveten om varje sagt ord.
Ingen som pratar orimligheter kommer att
bli undangömd, inte minst för Rättvisans
skull ska en sådan slippa straff.
Därför, den ondes planer kommer att bli
upptäckta och en rapport av hans ord ska uppnå Herren för att fälla honom efter hans brott.
Det finns ett vaksamt öra som avlyssnar
allt, inte ens en klagande mummel klarar sig
undan.
Så ge akt på lättsinniga missnöjes
uttalanden, hejda ditt språk från felaktiga slutsatser; även det som
sägs i hemlighet bär konsekvenser, ( Anden ) och en lögnaktig mun belöna själen med död.
Utmana inte döden med dina felaktiga
handlingar, inte heller bjud in fördärv genom dina
händers verk. Ty Gud har inte skapat Döden, (annat: eftersom det är inte Gud som har skapat döden) han trivs inte med att utrota det levande.
För att
existera -- för den skull
skapade han alltsammans;världens varelser har välbefinnande i dem, det finns inga dödliga gifter i dem, och Dödsriket har inte makten över
världen: därför att rättvisan är odödlig."
1 : 16.
"Men de lösaktiga ropar efter Döden
med deras ord och handlingar betraktad som deras vän, klär sig de
själva av inför honom; med honom gör de en pakt, avsedd till alla dessa som söker
honom."
2 : 1-24.
” Och detta
är det falska argumentet de använder, ”Livet är
för oss kort och dyster, det finns
ingen hjälp när vårt slut närmar sig, ingen är
känd för att ha återvänd från Dödsriket.
Vi kom
enbart slumpvis till existensen och efteråt
ska det bli av oss som om vi faktisk aldrig blev till.
Luften vi
andas genom näsan är som en fackla och
förståndet som en gnista från våra
hjärtans pulserande stötar; slocknar
denna och kroppen omvandlas till stoft, och anden upplös liksom lätt dis.
Med tiden
ska våra namn bli glömda, ingen kommer
att minnas vad vi har gjort; våra liv ska
passera förbi liksom utspridda moln, som upplösts
liksom dimman efter solens
smältande strålar och som gör
slut på den.
För, våra
dagar är som en förbipasserande skugga, vårt slut är
utan återvändo, eftersom det
här är tillslutet och ingen kommer tillbaka.
Kom då, låt
oss njuta av dagens delikatesser, låt oss göra
bruk av allt med ungdomens iver:tillfredsställs
oss med de dyraste viner och parfymer, och utan att
glömma alla vårens blommor utan låt oss
bekröna oss med rosenknoppar innan de vissnar, undanta inga
ställen för våra orgier; låt oss
lämna spår överallt av vårt festande, eftersom
denna är vår andel, detta ar vårt öde!
Och med den
stackars som är fattig, låt oss pressa honom;låt oss inte
ha medlidande med änkorna, och ingen
respekt för de gamla, dessa gråhåriga med en massa år.
Låt vår styrka vara den rätta måttstocken, därför att
de svaga är bara rena meningslöshet.
Låt oss
lägga hinder för de enkla, eftersom de besvärar oss och inte
gillar vårt sätt att leva, utan
kritiserar oss för vårt lags överträdelser, och anklagar
oss för vårt felaktiga levnadsvett.
Han skryter
med att ha kännedom om Gud, och själv
kallar han sig för Herrens tjänare.
Vi betraktar
honom som en häcklare till vårt sätt att tänka, endast att
få syn på honom räcker för att må illa; eftersom
hans livsstil är inte likadan som alla andras, och hans
maner är helt annorlunda.
Enligt hans
åsikt är vi oäkta; han undviker
våra vägar för att inte kontaminera sig; han
betraktar den trohjärtade bortgång som en välsignelse och tycks ha Gud som sin fader.
Låt oss se
om det han säger är sant och pröva
honom för att se vilket slut han kommer att få.
För, om den
stackars mannen är Guds son, kommer Gud att hjälpa honom och befria
honom ifrån hans fienders klor.
Låt oss
testa honom med grymhet och med tortyr, så att detta
avslöjar hans egentliga vänlighet och sätter
hans tålamod på prov.
Låt oss döma
honom till ett skamligt död eftersom Gud kommer att rädda honom -- som han själv påstår."
Man behöver
inte lägga några kommentarer till ett så klart språk.
Det enda vi
måste försöka hålla i minnet är att denna skrift var från början avsedd till de
grekisktalande människor som ville lära känna folket Israels Gud, Yahweh via denne man som beundrades över hela
världen för sin skarpsinnighet, det vill säga, konung
Salomo.
”Det är på
detta vis de resonerar, men de tar
fel, därför att deras elakhet bländar dem.
De har inte en aning om Guds intima angelägenheter, de förväntar sig inte någon sedlighets
belöning, eftersom de inte litar på någon
gottgörelse till de fläckfria själarna.
Men Gud skapade
människan för
att bli odödlig,i samma profil som sin egen natur
förvandlar Gud människan
till.
Döden kom in i världen enbart
genom den Ondes avundsjuka, så att alla de som tillhör honom får
smaka på den”.
Det här är
inte samma slags skrift som Genesis, här
finns det gott om mogna synteser efter en långtids vandring av människan på jorden.
Nu handlar
det inte längre om symboler eller liknande utan om sakliga yttranden som
försöker förtydliga ännu mer vår mänskliga situation,
ifrån andens ögon och med visdomens språk till människans
hjärta genom andligt tillskott.
Det mesta vi
tar upp från Visdomens bok behöver
faktiskt inte tilläggskommentarer för språket är lättbegripligt. Det enda vi
gör är att relatera de upplysningar som här framförs till de förklaringar som
vi har tillfogat tidigare och med avsikten att klargöra alla dessa allmänna
aspekter som vi anser har stor betydelse för själva medvetandet
om det andliga faktumet.
För att
spara på ord och gå direkt till handlingen i stället, markerar vi på ett
påfallande vis alla dessa rader som innehåller utmärkande uppgifter att ta
extra hänsyn till.
En av de
punkterna som många vill ha mer upplysningar om, och som blev motiv för en
stark kritik till Teilhard de Chardins ”Fenomenet människan” är ämnet: det onda, för man kan inte tala om det andliga utan att ta hänsyn till den omfattande
verksamheten som detta specifika begrepp ”det onda” innesluter.
Vi har redan
konstaterat i Genesis tredje kapitel
inblandning av någon som är varken Gud eller människa, men som åstadkommer kaos i
allt som är levande, men framför allt i
människans karaktär.
I den
symboliska betraktelsen som där porträtteras, uppträder denne som en orm med
det följande särdraget: ”den mest subtila av alla
vilda djur som Gud hade skapat”.
Det råder
ingen tvekan om att det handlar om något eller någon som endast Gud känner igen fullständigt och fördenskull
kan hålla i schack.
Frågan vi
ställer oss just nu är om att det skulle vara nog med att få veta med stor
precision identiteten av denna orm,
som nu betecknas som ”djävulen”, för att kunna undanröja den destruktiva
verkan den besitter och som påverkar mänskligheten
i så hög grad, eller om det inte vore klokare att lära känna Gud i
stället för att på detta vis absolvera problematiken.
Skriften vi
går igenom tillägger något som är mycket viktigt för att få en bättre inblick
om det onda. Vi tar upp dessa rader som är väldigt informations givande:
"Men Gud skapade
människan för
att bli odödlig, i samma profil som sin egen natur förvandlar
Gud människan till.
Döden kom in i världen enbart genom den
Ondes avundsjuka, så att alla de som tillhör honom får smaka
på den”.
Öden för det goda och det dåliga jämförs.
3 : 1-9.-
”Men, de trogna själar vilar i Guds händer, och inga tortyrer kan nå dem.
För de ignoranta, verkade det som om de
dog, deras död betraktades som en motgång, och deras frånfälle liksom en destruktion;men, de vilar i fred.
Om, som det verkade för oss, de plågades med
bestraffningar, var deras förväntan fyllda av evighet; ringa var deras rättelse, enorma ska det vara
deras lyckan.
Gud satte dem på prov och har
godkänt dem som värdiga att vara med honom.
Gud har prövat dem som man gör med guldet i smältugnen, och
accepterat dem som en perfekt brinnande uppoffring.
När det blir dags för evaluering kommer de att stråla i glans; och liksom
gnistor bland strå kommer de att vara.
De kommer
att döma nationerna, råda över folkgrupper, och Herren ska vara deras
konung för alltid. ( Guds riket )
De som förlitar sig på Honom kommer
att begripa sanningen, de som är
trogna ska leva med Honom i
hängivenhet, för nåd och
lycka väntar Hans folk, och Han ingriper till fördel av dem som är Hans”.
Hela detta
citat utgör en profetia som vi kommer
att uppdaga i ”Del 3” av detta arbete med
det andliga.
Att denna
profetia liknar väldigt mycket Jesus parabler
om Guds rike är inte alls så konstigt,
om man inte glömmer att samma ande, -
visdomens ande - infann sig hos både Jesus och Salomo.
De följande
citaten innehåller flera detaljer som utgör en helhetsbild utav profetian i
fråga, med två särskilda grupper av människor,
”the godless” och ”the upright”, som inte går att översätta med
vardagliga motsvarande termer, men som till slut avser de som blir medvetna om det som pågår och ställer
sig för den processen som kommer att rätta till hela vår tillvaro, å ena sidan
( the upright ), och de som envisas med att inte vilja bli medvetna om de
förändringar som vi måste genomföra för att uppta harmoni med naturen och med oss själva,
å den andra ( the godless ).
På denna
punkt handlar det inte alls om nationella grupper, sekter
eller religiösa organisationer,
raser, politiska
partier eller liknande, utan om varje
individ för sig själv, i enlighet med det som vi förklarade i
föregående rader.
Detta är
ingen tolkning utan en förkunnelse från visdomens ande av det som ingår i berättelsen om Paradiset och människofallet; visdomens ande talar
ut i detta fallet via konung Salomo för
att bekräfta sin närvaro hos honom. Det är detta som ger poängen till skriften
vi undersöker.
För här
talar man utan förklädnad om Guds avsikter,
t. ex., om betydelsen av uttrycket ”in the image of God”,
om detaljer kring ormen, kunskapens träd till det goda och till det
onda, avsikten med samtalet mellan ormen
och Eva, etc.
Just precis
denna detalj som berör motivet för den Onde för att vilja bojkotta människans fullkomlighet är av stor betydelse.
Den här: ”den
Ondes avundsjuka”, måste vi granska närmare med hjälp av de texter som
följer och med Jesus förkunnelse enligt Johannesevangeliet lite senare.
De gudlösa kallade till dom.
5 : 1-23.
”När deras
fel avslöjas, kommer de att bli skräckslagna och deras
olagligheter ska konfrontera dem och anklaga dem.
Då kommer
den hederlige att retad stå upp för att möta
de som förtryckte honom och som
brydde sig så litet om hans plågor.
Och när de får
syn på honom, kommer de att gripas av panik förvånade
över att han blivit befriad så oväntad.
Fyllda av
ånger, ska de säga till varandra med
besvärande och trötta andetag, ”Det här är
han som vi drev med, och gjorde
av honom måltavlan av våra förolämpningar, vad dumma vi var!
Vi
betraktade hans liv som galenskap, och hans
slut som utan ära.
Varför har
han kommit att inräknas som en av Guds barn och ha sin
lycka bland dessa utvalda?
Utan tvekan
har vi kommit bort från sanningens väg; rättvisans
låga har inte strålat över oss, solen har
inte rest sig över oss.
Vi har inte
glömt en enda väg av kaos och ruin utan våra spår, vi har gått
tvärs över öknar som inte hade några fotavtryck, men Guds vägen har vi aldrig känt.””
Härlig bestämmelse för de upprättstående och straff för de gudlösa.
”Men Guds trogna lever för alltid, eftersom deras mål är hos Herren (1), och den Allsmäktige (2) beskyddar dem.
På det
sättet kommer de att få ärans krona och
huvudsmycke från Guds (3) händer; för Han (4) kommer att försvara dem med sin högra hand och med sina
armar ska Han värna dem.
Som rustning
ska Han ta den kärleken som
kännetecknar Honom.
Han kommer att beväpna naturen för att bestraffa sina fiender; Observera noga.
Han ska
ta på sig rättvisan som en bröstplåt, och som
hjälm Hans uppriktiga dom; Han ska
använda sin oövervinnliga frid som sköld, med sin
skoningslösa vrede kommer Han att
smida ett svärd, och hela universum ska följa Honom för att bekämpa de samvetslösa." Observera noga
Vi kan inte
åsidosätta den latenta frågan om luftens inverkan
i vår mänskliga praxis, eftersom det andliga faktumet är direkt relaterat till det
planet, till denna sfär av livlig aktivitet som vi än så länge håller oss i
nästan total avskildhet och försummelse ifrån.
Härnäst följer
en rad upplysningar angående visdomen som bör uppmärksammas:
Visdom som söks är visdom som finns.
6 : 12-25.
”Visdomen är briljant, Hon
vissnar aldrig.
För dem som
älskar Henne är Hon lätt att följa, till dem som
söker Henne är Hon lätt att finna.
Hon tar
initiativet med dem som önskar Henne och
ger sig till känna självmant.
Vem som
helst som tidigt söker Henne kommer
inte att ha några problem utan ska
finna Henne redo i förväg.
Meditation i
Hennes sällskap är förståelse i perfekt form, och alla de
som håller Henne inneboende
blir snart av med alla bekymmer.
För
självmant söker Hon överallt till
fördel för dem som är värda Henne, välvillig
till hands för dem i deras sysslor, i förhand redo i varje förslag de har.
Därför att visdomen börjar med en äkta önskan att ha vägledning, behov av vägledning är lika som att älska Henne, att älska Henne betyder att
behålla Hennes råd, att följa Hennes råd garanterar
oförstörbarhet, och
oförgänglighet närmar oss till Gud; att önska visdomen leder alltså till friheten.
Eftersom det
är kungamakt och styre som
tillfredsställer er, statsledare, sök då visdomen,
så att ni får regera för alltid”.
Salomo föreslår att beskriva visdom.
”Vad visdomen är och hur hon
föddes ska jag nu förklara; jag ska inte
dölja några mysterier för er, utan ska
följa Hennes fotspår från hennes
första början, genom att
visa upp allt vi vet om Henne vid
dagens ljus, utan
avvikelser från sanningen.
Demoraliserande
avund gör mig inte sällskap, därför att avund har ingenting gemensamt med visdom.
I det
största antalet vise männen vilar världens räddning, och i
ledarnas skarpsinnighet folkets säkerhet.
Lär er
därför från mina ord; vinsten ska vara er”.
Vi står nu
mitt i själva visdomens ingående
deskription som ska hjälpa oss att känna igen begreppet ande och dess relevans.
Visdomen står
för motsatsen till missunna, och till kunskaperna, trots att som i fallet själ och ande har
vi fortfarande väldigt många svårigheter för att hålla isär det som är visdom och det som är kunskap.
Vi har valt
dessa två särskilda funktioner - missunna och kunskapa - som två praktiska
tendenser som motverkar naturen i den
magnifika och intelligenta struktur som kännetecknar den.
Med hjälp av
dessa funktioner skapar vi människor enbart
desorganisation i naturen, med start på oss själva som omgivningens mest ostabila beståndsdel.
Det finns ingen resurs utav alla dem som vi
förvaltar - av den enkla anledningen att vi lever -, som kan korrigera vårt eget väsen och göra den totalt anpassningsbar med resten av naturen,
eftersom det som håller ihop allt det existerande är av andligt ursprung, och en av de ingredienser
som ser till att allt ska fungera som det ska är visdomen.
Eulogy of Wisdom. = Visdomens eloge.
7 : 22-30.
”I det mest
intima är Hon en intelligent ande, annorlunda, unik,
mångfaldig, subtil, mobil, vass,
obefläckad, lysande,
ointaglig, välvillig, skarpsinnig, oemotståndlig, välgörande, vänlig mot
alla människor, stadig,
pålitlig, fridfull, majestätisk,
all granskare, genomträngande
allt livlig, pur och den mest skarpsinniga av alla andar.
För visdomen förflyttar sig snabbare än den minsta rörelsen; Hon är
så äkta, så Hon tränger igenom och
genomsyrar allt.
Hon är
Guds mäktige
andetag, genuin
utstrålning utav den Allsmäktiges gloria; så att inget
orent kan leda sina spår till Henne.
För Hon är en avspegling av det eviga ljuset, genomskinlig
spegelbild av Guds aktiva kraft, och avbild
av Hans godhet.
Därför är Hon unik, Hon kan
allt; trots alltid
densamma, förnyar Hon världen, generation
efter generation, hemsöker Hon de renas själar, för att göra
dem till Guds vänner och profeter; för Gud älskar endast de människor som har sällskap med Henne.
Hon är
utan tvekan mer lysande än själva solen, hon
överglänser alla sorters stjärnbilder; i jämförelse
med ljuset tar Hon första plats, för ljuset
måste ge upp under natten, men över visdomen, det onda kan aldrig segra”.
Lägg märke
till jämförelsen som här görs mellan Visdomen och
den Onde, och den bekräftelse som adderas beträffande överlägsenheten av
Guds gåva: visdomen
gentemot ”den mest subtila av alla vilda djur som Gud skapade”.
Som vi
nämnde från början, finns det en mycket intim relation mellan dessa tre stora
och svårt att förklara begrepp, som även här används väldigt ofta. De är :
Gud Anden Livet
Man skulle
lägga till visdomen som ett slag
gemensamt attribut för att på detta vis ha större perspektiv över den absoluta
verkligheten vi ligger mitt i, och som vi ingalunda kan förvänta oss kunna ”förstå”, ifrån våra resonemangs synpunkter.
Inte ens ifrån våra iakttagelser eller snokande, därför att vi sällan har velat
acceptera deras status och dessutom har
vi kontinuerligt stridit mot den ordningen de följer efter.
Om allt det
här handlar också nästa citat :
Åtal för avgudadyrkan: naturens förgudning.
13 : 1-9.
”Ja,
givetvis avskyvärda är de som lever omedvetna om Gud, (1) vilka, med
hänsyn till allt det vackra som finns, inte har
varit dugliga för att varsebli Den som Är, (2) eller, via
forskningar av alla slag, inte har identifierat Skaparen. (3) Elden eller
vinden, snabba fläktar, stjärnornas
sfär, oceanerna, himlens lyktor, har de utsett att vara ”gudar”
som härskar över världen.
I fall,
imponerade av så mycket skönhet, har de tagit dessa för ”gudar” bör de veta
hur mycket Mästaren (4) överträffar det
skapade, därför att
det var härlighetens äkta källa som åstadkom allting.
I fall de
varit förtjusta i krafterna och energin, kunde de dra
slutsatsen därifrån om hur mycket mäktigare den är som
har möjliggjort detta, eftersom,
via storhet och glans av det skapade kan man, som
analogi, begrunda dess Auktor. (5) Små misstag
förleder dem, så de kanske
går vilse endast i
deras sätt att söka Gud och deras
strävan att hitta Honom; vana vid Hans verk, undersöker de dessa och faller
offer för det ytliga, i deras sökande bland så mycket härlighet. Men även så,
har de ingen ursäkt: om de är i stånd till att samla så mycket kunskap för att forska om allt som är tillgängligt, varför är det då så svårt för dem att hitta Mästaren?”
Det råder
ingen tvekan om att våra mänskliga attityder
inte förändras avsevärd mycket från en tid till en annan.
Det är många
generationer och många civilisationer emellan de här skrifterna och vår tid,
fast det ser ut som hela problematiken fortfarande är densamma.
Vi kommer
att ha en mycket bättre bild om allt det vi pratar om, efter att noga iaktta de
två följande citaten vi har tagit fram från denna visdomens
bok.
Ursprunget till kulten av avgudar. Idoler = bilder, tillverkade föremål, djur, amulett, talisman, totem, föreställningar, mm., som verkande krafter att dyrka.
14 : 12-14.
”Avsikten
med att skaffa idoler var början till
lösaktigheten, för detta
avspeglade inre förvirring.
Dessa idoler existerade inte från början, och kommer
inte att finnas för evigt; det var den mänskliga fåfängan som tog dem in
i världen och
fördenskull är reserverad ett tragiskt slut för dessa människor ”.
Konsekvenserna av avgudadyrkan.
14 : 22-30.
”Det är inte
nog för dem som har så stora missuppfattningar om
Gud; levande mitt
i vilda stridigheter som ignoransen ger upphov till, betraktar de
otukt som normalt.
Deras
ritualer innehållande barnaoffer, deras hemliga ceremonier, och deras
våldsamma orgier med bisarra inslag, bevarar de
ingenting rent i deras sätt att leva eller i deras äktenskap, det ena
efter det andra mordet eller frivoliteter i alla former.
Överallt en
enda röra av blod och mord, stöld och bedrägeri, korruption,
förräderi, bråk, mened, motbjudande
behandling av hederligt folk, otacksamhet mot tjänster, förstöring
av själar, onaturligt umgänge, äktenskaplig
oordning, otukt och utsvävningar.
Eftersom dyrkan till idoler som inte existerar är början,
grund, och
slut av allt ond. (Onde)
För dessa människor som antingen driver sitt festande
till vansinne, eller
profeterar det som inte är sant, eller lever skandalöst, eller
skvallrar om sig själva utan att tvivla; eftersom de
har anförtrott sig till livlösa idoler inte räknar
de med att deras falskhet kan skada dem.
Men de
kommer att bli bestraffade med allt rätt för dessa dubbla
brott: för att nedsmutsa begreppet Gud genom skapande av idoler; ( livlösa avbilder ) och för att gå med på falsk ed i förakt för det som är helg."
Sådana
texter som har passerat från hand till hand och från språk till språk förlorar
givetvis med tiden sin ursprungliga tydlighet, det kan vi inte ignorera. Ändå
får man klara glimtar av det som menas, i stort sett i varje mening, därför att
man känner igen situationer som även idag förekommer i nästan samma form och
samma omfattning.
Någonting
man strävar efter att uppmärksamma i denna skrift, är den stora skillnad mellan
det som är eller existerar - i naturen - och det
som inte är eller inte finns rent naturligt. Med andra ord, det som
vi människor hittar på och som
avspeglar våra inre oorganiserade funktioner och den bristen vi har på adekvat
anpassning till Livet, naturen, anden.
Det är lätt
att tala om naturen, livet, det onda, etc., utan att fatta att
det handlar om saker och ting som vi inte kan tränga igenom hundraprocentigt,
och som kräver mycket mer än bara tankar för
att komma underfund med.
Därför är det
så svårt för oss att komma till rätta med det
andliga faktumet, för det handlar om någonting ytterst sammansatt
som vi inte når utan hjälp, och som står över all vår förväntan, trots att det
gäller något som i sig ansvarar för den totala stabiliteten av allt som finns
till.
Om man drar
vissa paralleller mellan de två skrifterna vi hittills har kunnat granska, kan
man lätt iaktta att denna visdomens bok är
en aning mer uttrycklig, fast inte så mycket som det kommer att vara i det fjärde evangeliet som vi strax ska bekanta
oss med.
Enligt
förklaringen som författarna av Genesis lägger
fram i form av symboler, angående
inträdet av det onda i världen, verkar det som om människan föll offer för någon annans
listighet - ormen - och därför än idag frågar sig de flesta människor, varför ska vi betala för det som någon annan har gjort.
Men nu passerar vi sakta men säkert till en klarare bild om hur det gick till
när våra tidigaste fränder hamnade i denna problematik. I nästa skrift, Johannesevangeliet, är det mannen från Nasaret som förtydligar ännu mer det
som denna skrift innehåller och som är värd att granska ännu en gång:
”Eftersom dyrkan till idoler som inte existerar är början,
grund, och slut av allt ond”.
”Dessa idoler existerade inte från början, och kommer inte att finnas för evigt; det var den mänskliga fåfängan som tog dem in i världen”.
Vi ska
avsluta denna snabba granskning av visdomens bok med
några ord om konung Salomo, som utöver
att vara känd och respekterad i hela världen för just visdomen han utstrålade, var han också beundrad
och hedrad för alla rikedomar han ägde, vilka han fick som gåvor och presenter
från dem som erkände närvaron av så mycket visdom och
skarpsinnighet hos honom.
Men
dessvärre är konung Salomo även känd för
sin allra svagaste sida, som slutligen undergrävde allt det fina han hade och
var så uppskattad för. De flesta av oss känner till det enorma antalet fruar
eller konkubiner som han delade sina dagar med och som, i enlighet med det som
står skrivit om honom i de bibliska skrifterna, förvirrade de honom så mycket,
så att till och med hans dyrkan till den som gav honom möjligheten att erfara
så mycket visdom vissnade bort.
Det finns en
förklaring till det, men vi ska inte gå in på alla dessa detaljer som förresten
står angivna i Första konungaboken och i
Första och Andra krönikeboken för de som
är intresserade av att lära känna mer om honom och hans liv.
Som
avslutning till denna skrift ska vi poängtera att de flesta upplysningar, råd
och yttringar som denna skrift innehåller, är inte konung Salomos förtjänst utan visdomens ande som vandrade med honom och som
hjälpte honom så länge konungen älskade ”henne”.
15 : 3.
"To know you ( God ) is indeed the perfect virtue, and to know your power is the root of immortality."
”Att få lära känna dig ( Gud ) är utan tvekan den perfekta äran, och att erfara din kraft - anden - är begynnelsen till det eviga livet.”
Nästa: Johannesevangeliet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar