DEL 1.-
PRELIMINÄRA ASPEKTER
1.- Ordet, språket,
talet
Eftersom
detta skriftliga arbete går ut på att förmedla upplysningar om ett ämne som
till synes är oerhört komplicerat, är det absolut nödvändigt att först ägna
lite uppmärksamhet och analys till det medium vi använder oss av, för att sända
och ta emot information.
Och vi gör
det, eftersom det finns många ämnen som inte går att likställa med hjälp av ord
eller tankar. Bland dessa kan vi nämna tiden, livet, existensen, anden, själen,
tanken, mm.
Detta vill
vi ge akt på innan vi börjar lägga fram våra synteser, eftersom det än så länge
inte råder enighet om flera sakfrågor som vi kommer att beröra väldigt ofta
under behandlingen av den andliga verksamheten.
Anledningen
till att vi inte når tillfredsställande överenskommelse i många ärenden, ligger
inte i de muntliga eller skriftliga "koder" som vi använder oss av
för att föra information vidare, utan i det organ inom oss som behandlar dessa
koder och tolkar dem.
Från
"Natur och Kulturs Psykologi lexikon"-1994 har vi följande fakta:
Språk: ”System för kommunikation bestående av tecken som
ensamma eller i kombination betecknar företeelser befintliga i omvärlden eller tänkta som begrepp".
Från
faktaböckerna hämtar vi först en allmängiltig åsikt om språket och allt som hör
till, som ett sätt att förhålla oss till något. Vi har inga egna tillägg mer än
att konstatera att det handlar om ett system, som är direkt associerat till ett
annat system ännu mer komplicerat, det mentala systemet.
Tanke: ”Psykiskt fenomen som består i att
man föreställer sig något, minns något, tänker på
något man vill göra". Lägg märke
till att både ord och tankar endast är representationer,
föreställningar av konkreta och abstrakta
saker och ting.
Man skulle
kalla dessa substitut för spegelbilder av föremål och fenomen som sker och
existerar, och som befinner sig inom våra sinnens räckhåll för
tankeförknippning och till hjälp för våra yttre formuleringar.
Detta sker
tack vare alla de naturliga egenskaper och prestationsförmågor vi disponerar,
och som gör oss befogade att kommunicera på en rad olika plan, inklusive med
oss själva, med hjälp av den komplicerade hjärnaktiviteten som är typisk
människans.
Problemet är
att identifiera exakt: vem kommunicerar vi med under
tiden vi utför tankeverksamhet och därefter, vilken eller vilka utav alla dessa beståndsdelar som utgör
vår gestalt deltar i vårt inre samtal, och dessutom vilket språk, eller rättare sagt vilket kodifikationssystem brukar varje enskild andel av
jaget, av hela vår person. Det finns
andra tillgångar inom oss som är av större betydelse i själva förnimmande med
allt, i medvetandets utsträckning i djup och längd, i livets maximala omfång,
och det ska vi försöka belysa så småningom.
Föreställning: ”En uppfattning om något som man
gör sig en bild av”.
Representation: "Bild, ljud, gest, tanke,
skrivtecken eller annat som representerar något annat.
Inom
psykoanalysen är "psykisk representation"
det medvetna uttryck som drifter har i själslivet.
En central fråga
i tankepsykologi, språkpsykologi och kognitiv vetenskap är problemet om hur
hjärnan kan hantera information på sådant sätt att den verklighet som finns
återgiven i nervernas nätverk kan sägas föreställa (representera)
något som finns i verkligheten.
Finns
informationen i form av nervimpulser som bildar en sorts figurer eller bilder?
Eller finns den i form av symboler eller koder som snarare beskriver än återger
verklighet?"
Symbol: "Tecken med viss innebörd"
Kommunikation: "Information eller signaler
som överförs från en informations behandlande system hos djur och
människor".
Information :
"Varje del av ett budskap".
I brist på
utrymme använder vi i vår tänkande dynamik: koder, representationer, ord,
ersättningar, symboler som signalement. Detta sker i absolut konkordans med
själva hjärnans förmåga att välja eller bestämma hur arbetsuppgifterna ska
uppföras.
På det
sättet kan t.ex. hela universum ta plats i hjärnan, på ett representativt sätt,
fast ingalunda sanningsenligt.
Ordet
universum refererar oss till den verkligheten i vilken vi själva är ett litet
fragment. Det sker automatiskt i den stunden vi använder oss av ordet, trots
att det handlar om något vi egentligen ingår i, permanent, eller hör till jämt
och samt.
Ordets
uppgift är därför inget annat än att vara ett tillfälligt
förbindelseelement mellan verkligheten och förståndet vi har av det.
Varken tal
eller tankar når i praktiken till sina kommunikativa uppgifter när någonting
saknas i själva informationsutflödet.
Ändå känner
vi inte till hela vägen som våra tankar och våra ord tar. Det enda vi vet är
att vi sällan kommer överens när vi samtalar med varandra och att vi på grund
av detta står oeniga i praktiskt taget allt.
Den perfekta
kommunikationen skulle uppstå som resultat av den totala kongruensen mellan de
tre deltagande parterna:
Sändaren >< Budskapet ><
Mottagaren.
För kongruens uppfattar vi: överensstämmelse,
harmoni, jämvikt, balans.
Det bästa
exempel vi har i detta avseende är universum.
Vi människor
har i våra allra innersta beståndsdelar universums sammansättning, men i våra
mänskliga kommunikationer och i våra relationer med naturen når vi inte fram.
Någonting saknas och vi kallar det rent av för: medvetande,
som varken är en förmåga eller en egenskap, utan ett tillstånd som hjälper oss
att varsebli oss själva och omgivningen, som lagras i form av minne, och som vi
använder oss av för att utöva vår tankeverksamhet.
( medvetande= engelska: ”consciousness”, fast i ”feeling” uppfattat, d.v.s.,
känsla eller rättare sagt: ”medkänsla”.)
För i brist
på det har vi ännu inte uppmärksammat att universums totala kongruens utgår
ifrån denna enkla princip:
Livet (Sändaren) <>
Energi (Budskapet) <>
Kreation (Mottagaren)
Gud <> Ande <> Människa
Själv
använder vi ord för att kunna vidarebefordra kunskap om det andliga, och våra tankar
organiseras med hjälp av dessa ord för att komma till en gemensam
nämnare som kan möjliggöra kontakten mellan författaren och läsaren.
Hela denna
procedur tar i sig stor kvantitet av energi, det vill säga: kraft, vitalitet.
Ju mer
energi vi förbrukar desto mindre blir innehållet i vårt livsförråd.
Den här
principen gäller i alla möjliga sammanhang, än så länge.
Emedan vi
inte är i total samklang med livet uppstår förlust av energi och dess maximala
uttryck är döden.
Vår allra
största sanning är att vi befinner oss mellan dessa två yttersta gränser, liv
och död.
Alla våra
ord, hur fina och mäktiga de än kan vara, och följaktligen våra tankar, har i
sig inte styrkan och kraften att lägga till en enda sekund av liv. Och detta
gäller till oss själva eller till andra människor, eftersom tiden, livets
egendomliga förutsättning inte styrs av våra önskemål utan tvärtom.
Det finns,
(och detta har vi själva konstaterat) ett annat förbindelseelement
som vi människor är i stånd att göra bruk av, som naturen använder sig av för att verkställa alla
sina ärenden, och som med stor marginal överträffar alla kommunikativa
uppgifter som vi utför med hjälp av ord och tankar.
Detta förbindelseelement är det som vi har fått
kunskapen om och kallas från tidernas begynnelse för ande.
Det här arbetet
går ut på att aktualisera denna kunskap, eftersom vi ser klart och tydligt att
med hjälp av ord och tankar, det enda
vi har åstadkommit efter tusentals år av mänsklig erfarenhet är splittring,
oenighet och fientlighet, inte bara mellan oss utan också mellan mänskligheten och naturen.
Det är
språket, ordet, talet, en av många andra aspekter som komplicerar det psykiska fenomenet inom oss och som avhåller
oss från att utvidga vår mänskliga prestanda.
Det har vi konstaterat under arbetets redigering på ett markant sätt.
Dessa två
komponenter, ord och tankar, som vi med tidens lopp har kommit att idealisera och dyrka
till vansinne, utgör den värsta tröskeln att gå över för att kunna uppleva
och lära känna bättre den varelse människan vi är.
Bland de
fenomen som inte når vår uppfattning via ord och tankar, är det andliga ett av de mest tydliga exemplen.
Därför kommer vi ut med denna skrift.
Nästa:Det mentala